De sterk groeiende markt van riviercruises wereldwijd en op de Rijn en Donau in het bijzonder vraagt om nieuwe schepen en nieuw personeel. De nieuwe schepen rollen regelmatig van de helling en zijn nog luxer en mooier, soms groter dan de vorige. Met groter is dan bedoeld de capaciteit van de passagiers. Meer passagiers vraagt om meer personeel. En dat is vanwege de snelle ontwikkeling van de cruisemarkt schaars geworden. Personeel uit de Oostbloklanden gaan via een slimme constructie (Cyprus) aan de slag op de schepen. Technisch personeel wordt door eigen mensen van de rederij op het gewenste niveau gebracht.
De meeste nieuwe schepen zijn uitgerust met Azipod-motoren. Varen met deze motoren vereist een andere manier van manoeuvreren dan op de conventionele schepen. Onvoldoende ervaring in het omgaan met dit type motoren kan ongelukken tot gevolg hebben. Gezien de toename van het aantal riviercruises wordt de veiligheid voor de scheepvaart op met name de Rijn en de Donau op de proef gesteld.
Het aantal bemanningsleden aan boord van de cruiseschepen is beduidend hoger dan op de vrachtschepen. Daarbij komt het verschil in cultuur en het verschil in de beheersing van de talen. Crowdmanagement beheersen is een vereiste om de veiligheid van passagiers en bemanning te waarborgen.Hoe veilig is het nog op de cruiseschepen? Is opleiding en training ondergeschikt aan het commercieel gewin? Ik hoop het niet, maar er hebben al verschillende incidenten plaats gevonden die -misschien- te wijten zijn aan een gebrek aan kennis en/of vaardigheid.truus den hartog18 januari 2018