Maritieme Techniek een veelzijdige opleiding

De locatie van ROC Friese Poort in Sneek waar de mbo opleiding Maritieme Techniek wordt verzorgd ligt in een omgeving van bedrijven die allemaal iets te maken hebben met boten. Waar kun je beter deze opleiding volgen dan hier? Meinte Visser en Hette van der Meer zijn trots op de loodsen waar alle faciliteiten aanwezig zijn om de studenten te bedienen en waar de theorie in de praktijk is geïntegreerd.

Dit is het negende jaar dat zij op deze locatie de studenten begeleiden naar een baan in de maritieme industrie. Het is een opleiding met meer dan voldoende stageplaatsen en een keuze uit banen in alle domeinen van de maritieme wereld of het nu scheepsbouw, scheepsarchitect, scheepsmotoren of jachthavenbeheerder is. De opleiding is er in de BBL en in de BOL variant en in de niveaus 2, 3 en 4. Volgend schooljaar komt daar nog niveau 1 bij. Na het examen op niveau 4 is doorstroom naar de hbo opleiding Maritieme Techniek mogelijk bij NHL Stenden in Leeuwarden of het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Vorig jaar september is bij NHL Stenden de twee-jarige hbo variant Maritieme Techniek duaal van start gegaan, die met werken en leren leidt tot de associate degree. Een week werken en een dagdeel naar school met regelmatig contact van de docent tijdens de werkdagen. De twee-jarige hbo opleiding sluit naadloos aan op de mbo opleiding bij ROC Friese Poort. Zeven studenten hebben vorig jaar de stap al gemaakt.

Werfbaas

In een derde loods ligt de roeisloep, een slank negen meter lang schip met plaats voor acht roeiers, gebouwd op snelheid, gemaakt van biohars, vlas en gerecycled petschuim. De roeisloep is ontworpen door de studenten Maritieme Techniek niveau 4. Het schip heeft al geschitterd in de wateren van Venetië. De mallen liggen er nog. Er naast ligt een Vikingschip van 15 meter gebouwd op basis van de originele tekening afkomstig uit het Vikingskibet museum in Roskilde, Denemarken. Het schip is ooit gebouwd voor de tentoonstelling ‘Wij Vikingen’ in het Fries Museum in Leeuwarden waar het in drie stukken via de lift naar de tweede etage is vervoerd en daar weer in elkaar is gezet. Nu is het één van de schepen van de ‘ROC Friese Poort vloot’. De kleine Aalsmeerse grundels die door de leerlingen van het vmbo in twee dagen in elkaar worden gezet liggen nog opgestapeld om afgewerkt te worden. Maar dat is nog niet alles. Buiten ligt aan de steiger een skûtsje in originele staat waar nog het één en ander aan moet gebeuren. Een klein scheepje voor personenvervoer ligt voor onderhoud eveneens aan de steiger. Het schip is van een zorginstelling uit Balk die het gebruikt voor tochtjes met gehandicapten. Buiten staat nog een zeecontainer met erin een Yanmarmotor van 600 pk, die ter beschikking is gesteld door Yanmar Europe. De motor is gekoppeld aan de laptop om uit te kunnen lezen. Al deze werkprojecten voor de studenten van het mbo Maritieme Techniek zijn niet mogelijk zonder de steun van het bedrijfsleven. Door de goede contacten met de vele bedrijven in de noordelijke regio worden zij regelmatig verrast met schenkingen.

De studenten hebben het naar hun zin op de school. Er moet hard gewerkt worden en de studenten moeten zich aan de regels houden, zoals op tijd komen. Het arbeidsethos is onderdeel van de opleiding. De studenten komen uit heel Nederland. Voor huisvesting worden gastgezinnen gezocht of de studenten vinden zelf een kamer. Volgend jaar komen een aantal kamers beschikbaar in de huisvesting van de Maritieme Academie Harlingen. Quinten, Jouko en Bauke zitten in het laatste jaar en hebben al een contract aangeboden gekregen. Bedrijven zitten te springen om afgestudeerden van deze opleiding. Quinten denkt erover om naar het Corps Mariniers te gaan of anders naar een vervolgopleiding, Bauke kiest voor scheepsmotoren en Jouko heeft interesse in de casco bouw. Alle drie vinden zij het een prima opleiding. Een opleiding met baangarantie! Wärtsilä, Harlingen, Scheepswerf Poppen, Zwartsluis, Piet Brouwer Elektrotechniek, Urk en Thecla Bodewes Shipyards en zo nog vele andere bedrijven ontvangen graag de studenten Maritieme Techniek.

Hette van der Meer is senior instructeur of ‘werfbaas’ zoals zij hier zeggen en Meinte Visser is opleidingsmanager. Beiden komen oorspronkelijk uit de jachtbouw. Trots tonen zij de praktijkruimtes waar schepen liggen die door de mbo studenten onder handen genomen worden en als lesmateriaal dienen. In de eerste loods ligt het schip dat door de studenten van NHL Stenden voor de studievereniging Navigo Ergo Sum (NES) is ontworpen en nu onder toezicht van de hbo studenten wordt afgebouwd door het mbo. Erachter ligt een historisch scheepje gebouwd in 1935 door Feadship dat toe was aan een refit, zodat het schip weer kan stralen op evenementen met historische schepen. Het sleepmodel Marin is gebouwd door Bloemsma, Makkum en wordt gebruikt tijdens de lessen Scheeps- en Jachtconstructie. In de tweede loods ligt het stalen zeilschip geschonken door een ouder echtpaar dat volledig is gestript en langzaam wordt teruggebracht in de staat waarin het eens over de zeeën voer. Een vissersvlet ligt er die speciaal ontworpen is voor de vissers op het Tanameer in Ethiopië. De vletten die zij in Afrika gebruiken zijn klein en onpraktisch in gebruik. Deze is ruimer waar viskratten met ijs plaats hebben. De bouw van het schip wordt gefinancierd door de interkerkelijke stichting ISEE uit Urk, die veel aan ontwikkelingswerk doet. Als het schip klaar is moet het er naartoe gebracht – met twee extra snijpakketten – en dat is nog een uitdaging. In de loods staan tevens veertien bankwerktafels, er zijn kranen geïnstalleerd waarmee zware objecten omhoog gehesen kunnen worden, zoals het op een echte jachtwerf gebeurt. En tevens is een gedeelte van de loods ingericht voor de theorieles met een digitaal scherm en schoolbord. Zo kunnen de docenten direct laten zien waarover de theorie gaat.

Onderwijsontwikkeling

“Er is veel ontwikkeling van lesmateriaal vereist”, zegt Meinte Visser. “Het is een niche markt en voor uitgevers van lesmateriaal onvoldoende rendabel. Het lesmateriaal wordt uitgegeven in eigen beheer. Het onderwijs is altijd in ontwikkeling. Nu we in september starten met de niveau 1 opleiding is nieuw lesmateriaal nodig. En sommige mbo-opleidingen zoals Scheepsbouwer en Scheepsmetaalbewerker faseren uit waarvoor nieuwe keuzedelen in de plaats komen, zoals Scheepsreparatie- en modificatie. Wij volgen de behoeften van de markt die sectorspecifieke kennis en vaardigheden vraagt.”  Een voordeel voor ROC Friese Poort is dat de Regio Deal Noordelijk Flevoland (2019) een groot deel van de ontwikkelkosten voor haar rekening neemt. In dit kader is ook de Yacht Builders Academy (YBA) tot stand gekomen die het onderwijs, de ondernemers en de overheid in de noordelijke regio inclusief Noord-Holland met elkaar verbindt.

“ROC Friese Poort – Maritieme Techniek heeft een door de jaren heen vrij constant aantal studenten van tussen de 150 en 170 studenten”, stelt Hette van der Meer. “De vraag uit de sector en de ruimte op de locatie kunnen makkelijk een groei van dertig tot veertig studenten aan, zowel meisjes als jongens. We zijn hofleverancier van Feadship en Wajer Yachts en vele anderen. Er is voor alle studenten die interesse hebben voor de maritieme industrie een geschikte opleiding en stageplaats te vinden.”

Truus den Hartog